Sist oppdatert: 17. juni 2025
Denne redegjørelsen er utarbeidet i tråd med åpenhetsloven § 5 og bygger på Fluctus AS sine løpende aktsomhetsvurderinger i 2024. Den beskriver vårt arbeid for å sikre menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet, leverandørkjede og øvrige forretningsforbindelser.
1. Virksomhetens organisering og driftsområder
Fluctus AS er en norsk leverandør av utstyr og tjenester til oppdrettsnæringen. Hoveddelen av vår virksomhet er lokalisert i Norge. I tillegg har vi én ansatt på Færøyene og eier et datterselskap i Estland med fire ansatte. Alle ansatte i Norge, på Færøyene og i Estland har lovlige og godkjente arbeidskontrakter.
Vår leverandørkjede består hovedsakelig av større selskaper med tilstedeværelse i Norge, samt utvalgte verft i utlandet, spesielt i Estland og Tyrkia.
2. Retningslinjer og rutiner for aktsomhetsvurderinger
Fluctus har etablert interne retningslinjer for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger, og benytter OECDs veileder for ansvarlig næringsliv som metodisk rammeverk. Vi følger den anbefalte sekstrinnsmodellen fra OECD:
- Forankring av ansvarlighet i retningslinjer og ledelse
Vårt arbeid med ansvarlighet er forankret i ledelsen og integrert i selskapets styringssystem. - Kartlegging og identifisering av risiko i egen virksomhet og leverandørkjede
Vi kartlegger og vurderer risiko med særlig vekt på leverandørens geografi, produkt og kjøpsverdi. - Stansing, forebygging eller begrensning av negative konsekvenser
Vi iverksetter tiltak overfor leverandører der risiko vurderes som vesentlig, f.eks. ved krav i kontrakter, dokumentasjon og dialog. - Overvåkning og vurdering av gjennomføring og resultater av tiltak
Vi følger opp leverandører etter tiltak er iverksatt, bl.a. ved bedriftsbesøk og evaluering av svar på spørreundersøkelser. - Kommunikasjon om hvordan konsekvenser håndteres
Vi rapporterer årlig gjennom denne redegjørelsen og ved forespørsler etter åpenhetsloven. - Gjenoppretting der det er aktuelt
Dersom vi skulle avdekke faktiske negative konsekvenser, vil vi iverksette tiltak for å bidra til gjenoppretting, i samarbeid med relevante aktører.
Vi har åpne rapporteringslinjer for varsling av kritikkverdige forhold.
3. Faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko identifisert
Basert på våre aktsomhetsvurderinger har vi identifisert økt risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ved enkelte verft i Tyrkia. Risikoen er vurdert som lav i Estland og i øvrige deler av virksomheten.
Vi har ikke avdekket konkrete negative konsekvenser i 2024, men risikoen i Tyrkia er vurdert som «vesentlig» grunnet dokumenterte utfordringer i arbeidsmiljø og rettigheter i industrien der, ifølge eksterne kilder og medieoppslag.
4. Tiltak iverksatt og planlagt oppfølging
Fluctus har iverksatt følgende tiltak:
- Inngått rammeavtaler med verft i Tyrkia som stiller krav til overholdelse av menneskerettigheter og arbeidsstandarder.
- Gjennomført spørreundersøkelser og dokumentasjonsinnhenting hos leverandører.
- Utført fysiske bedriftsbesøk ved aktuelle verft i Tyrkia og Estland.
- Gjennomført evaluering og risikoreduserende tiltak der det er relevant.
Basert på disse tiltakene vurderes risikoen for negativ påvirkning i våre leverandørkjeder som redusert, men fortsatt gjenstand for tett oppfølging.
5. Plan for videre arbeid
Ved etablering i nye geografiske områder eller nye leverandørforhold skal aktsomhetsvurderinger alltid gjennomføres før avtaleinngåelse. Dette er et sentralt ledd i Fluctus sin strategi for ansvarlig næringsvirksomhet.
Vi planlegger også å styrke vår interne opplæring om menneskerettigheter og aktsomhetsvurderinger i 2025.
6. Offentliggjøring
Denne redegjørelsen er publisert på våre nettsider (https://fluctus.no/redegjorelse-etter-apenhetsloven) og vil oppdateres årlig i henhold til kravene i åpenhetsloven.
Kontaktinformasjon ved innsynsforespørsler:
For spørsmål om vårt arbeid med menneskerettigheter eller innsyn etter åpenhetsloven, ta kontakt på:
📧 hl@fluctus.no
📞 +47 451 11 146
Bergen 17.06.2025